De eerste week - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Hein Hopmans - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Hein Hopmans - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Hein Hopmans

Blijf op de hoogte en volg Hein

09 Februari 2014 | Sri Lanka, Digana

Het voelt raar, ondanks dat ik er nog niet eens een week ben voelt het alsof ik hier al veel langer ben. Hoe dit komt, ik heb geen idee
Hier per dag mijn belevenissen.

Maandag 3 februari.
Eindelijk aangekomen in Sri Lanka. De vliegreizen hier naartoe allemaal overleefd. Vanuit Istanbul naar Sri Lanka zaten we in een ram groot vliegtuig dat van alle luxe was voorzien. Een eigen schermpje waar je films-series en spelletjes op kon doen.Aangekomen in Sri Lanka nog een 4 uur durende auto rit naar Home of Hope met een auto. Het verkeer is chaotisch maar aanrijdingen/ botsingen gebeuren er zelden. Daarna erg snel naar bed gegaan.

Dinsdag 4 februari.
Lekker ontbeten op de veranda met de bergen op de achtergrond (duinen zijn er niks bij). Het is hier echt erg groot en mooi. Die dag een rondleiding gekregen van José en Ted over het terrein en eigenlijk verder een beetje gezwommen en een beetje rondgekeken.

Woensdag 5 februari.
De eerste stagedag was aangebroken. Toch bijzonder om dan toch voor het eerst in het echt meerdere kinderen met een cerebrale parese te zien. Zo zie je ook weer dat ieder kind ook al hebben ze eenzelfde diagnose/ met eenzelfde aandoening heel anders zijn. Eigenlijk de kinderen wat leren kennen die ook weer moesten wennen aan nieuwe gezichten.

Donderdag 6 februari.
de tweede stagedag en gelijk een dag om niet te vergeten. Een bus met 14 kinderen kwam naar home of hope om te worden gescreened of ze baat bij therapie zouden hebben. Veel kinderen hier in Sri Lanka hebben nog nooit gezwommen of kunnen het simpel weg niet. Dat zwemmen gingen we daarom ook met z'n alle doen. Het was wel even schrikken toen iedereen bezig was met een kind in het bad en een gehandicapte jongen, van 17 jaar en even lang als ik, het water (±50 cm) in sprong zonder dat er begeleiding was. Hij trok zijn benen in en kantelde op zijn zij. Hierdoor kwam zijn hoofd onder water en raakte hij in paniek. Ik hoorde José vanaf de zijlijn om hulp roepen omdat de jongen aan het verdrinken was. Uiteindelijk heb ik hem aan de kant kunnen slepen en een drijfvest aan kunnen doen. Die dag ook naar de stad gegaan voor boodschappen. ik voel me al helemaal thuis hier tussen de mensen.

Vrijdag en Zaterdag.
Twee dagen naar Kandy. Vrijdag vooral bezig geweest met het zoeken van een hostel. Na lang speuren een geweldige TucTuc chauffeur gevonden die ook een hotel had. Daar heel gastvrij ontvangen door de familie. In Kandy een nacht wandeling gemaakt rond Kandy Lake en nog een drankje in de stad gedaan.
Zaterdag zijn we (Mara, Kristel en Daphne) naar de Temple of the Tooth gegaan, hier ligt de gouden tand van Boeddha zeggen ze. Erg toeristisch maar wel leuk om gezien te hebben. Voor de rest de stad wat meer bekeken en om 5 uur naar een Kandy Dance geweest, waar verschillende dansen werden uitgevoerd.

Zondag.
Optijd opgestaan en terug naar Home of Hope gegaan, wat boodschappen gedaan en wat baantjes in het zwembad gezwommen.

Het eten is hier heerlijk. Ik houd erg van pittig eten en dat komt hier helemaal goed. Ze omschrijven het hier vaak als ''a little bit spicy'', maar moet toch echt regelmatig mijn mond even blussen.

lang verhaal vrees ik, maar heb de eerste week ook al gelijk zoveel te vertellen.

Hoop dat de meeste mensen uit Bergen op Zoom een leutig Neuzenbal hebben gehad? Volgend jaar ben ik er vast weer bij.

Tot volgende week
Xx Hein

Ps. Ik ben soms vergeten foto's te maken omdat ik zo verwonderd was. Gelukkig heb ik hier 3 meiden die dat wel doen dus foto galerij wordt nog aangevuld.

  • 09 Februari 2014 - 11:55

    Stephanie:

    Hey Hein!

    Wat een week joh! Ik wil zo ook wel ontbijten op de veranda met zo'n uitzicht :o
    Wat een straf, not! ;)
    Leuk ook (voor jou/jullie althans) om zoveel verschillen te zien tussen de cerebellaire pareses, maakt het stukje theorie toch iets praktischer!

    Lekker ook dat het eten wat pittiger is dan hier in NL, al aparte dingen gegeten die je hier nooit zou vinden?

    Ben benieuwd naar je volgende blog! Geniet ervan met zn 4!

    Liefs, Steph

  • 09 Februari 2014 - 12:07

    Kirsten:

    Hein!

  • 09 Februari 2014 - 12:08

    Kirsten:

    Hein!

    Echt geweldig om te lezen! gaat helemaal goedkomen daar :)
    ben benieuwd naar je verhalen!

    liefs

  • 09 Februari 2014 - 12:37

    Ome Jan :

    hallo Hein, ik heb ook zo'n pijn aan mijn celibataire parentes!! het is volgens mij wel tobben daar! Geniet er van he! Leuk om je te volgen. wij gaan zo even koppie onder in de vastenavendleut. Proost!

  • 09 Februari 2014 - 12:58

    Kees :

    Hoi Hein,
    Leuk verslag man en goed om te lezen dat je het naar je zin hebt, we kijken uit naar je volgend verslag en nieuwe foto's. We blijven je volgen.
    Groetjes Kees en Peggy

  • 09 Februari 2014 - 15:33

    Yvonne:

    Heintje! Wat super leuk om te lezen dat je het nu al naar je zin hebt. Genoeg avontuur in een week en er gaan nog vele volgen. Have fun! Kus

  • 10 Februari 2014 - 13:36

    Amber:

    Hee Hein!! Klinkt goed zeg, geniet ervan! Ben benieuwd naar het volgende verslag & foto's! X

  • 17 Februari 2014 - 12:13

    Dorien Van Den Berg:

    Hoi Hein, ik heb je gevonden :-)
    Voor mij kunnen de verhalen nooit lang genoeg zijn hoor!
    Wat een verhaal over de kinderen in het zwembad. Gelukkig is alles weer goed gekomen.
    Hein, ik zie uit naar nog veel meer HELE LANGE verhalen :-)
    Geniet van je verblijf in Sri Lanka! Groetjes, Dorien

  • 19 Februari 2014 - 22:45

    Madelon:

    Hoi lieve Hein...ik heb je eindelijk ook gevonden...ik vergat blijkbaar steeds de puntjes...
    Ik ben blij dat je veilig aangekomen bent en zo'n leuke eerste week achter de rug hebt.
    Ik hoop dat er nog vele mooie en dierbare momenten in het verre Sri Lanka zullen volgen
    en ik lees en leef op afstand mee...veel plezier en geniet ervan;-)
    Liefs x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hein

Actief sinds 01 Feb. 2014
Verslag gelezen: 491
Totaal aantal bezoekers 6512

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 09 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: